Praca stanowi próbę opisu gatunku i dyskursu poprzez pryzmat nazw własnych obecnych w jego realizacjach tekstowych, jej koncepcja zatem polega na połączeniu zdobyczy szeroko pojętej lingwistyki tekstu i teorii dyskursu z onomastyką (ściślej: onomastyką literacką).
ciekawe było, jak nazwa własna współtworzy poszczególne piętra i obszary komunikacji. Materiał badawczy użyty w monografii stanowią barokowe teksty artystyczne reprezentujące zróżnicowane estetyki oraz wszystkie etapy rozwoju epoki.
Sięgnięto do twórczości wielu poetów, równocześnie tych pierwszoplanowych, jak i mniejszego formatu. Takie założenie pozwoliło osiągnąć obraz uśredniony i stosunkowo pełny. Na poziomie gatunku obserwacją objęto fraszkę i gatunki jej pokrewne (uwzględniono główne komponenty wzorca tekstowego), na poziomie dyskursu natomiast – dyskurs miłosny i erotyczny i metafizyczny.
W nowoczesnaniu badawczym skupiono się równocześnie na kwestiach prototypowych, centralnych, jak i peryferyjnych, sekundarnych, skoncentrowano się także – zwłaszcza w wypadku dyskursu – na problematyce pogranicza.
Zaproponowane analizy dowiodły,obfitość, ale i pewna standaryzacja onomastykonu barokowego pozostaje w bezpośrednim związku ze specyfiką kulturową epoki. Barok bowiem był formacją o wysokim stopniu złożoności, tak w sferze idei, podejmowanych tematów, jak i estetyk i ról wykładników, które można by interpretować z perspektywy komunikacji społecznej.
Należy także zaznaczyć,dużo ze wyodrębnionych cech gatunku i dyskursu opisanych z perspektywy onomastycznej znalazłoby poświadczenie w tekstach reprezentujących inne epoki w dziejach kultury. Dowodzi to uniwersalności jako parametry właściwej dla cywilizacji człowieka, który niezależnie od czasów, w których żyje, natrafia na podobne problemy, ma te same przywary, w zbliżony sposób percypuje otaczającą go rzeczywistość.