Tarcza hamulcowa ATE 24.0120-0142.1, 24.0120-0142.1

chwilowy brak towaru

  • Producent: ATE
  • Kategoria: Tarcze hamulcowe
  • Marka pojazdu: Fiat
  • Miejsce montażu: oś przednia
cechy
  • średnica zewnętrzna [mm]: 257,5
  • Grubość tarczy hamulcowej [mm]: 20,0
  • drobna grubość [mm]: 18,2
  • wariant tarczy hamulcowej: wentylowany
  • Przetwarzanie: stopowy / wysoko nawęglany
  • Powierzchnia: pokryty
  • liczba otworów: 4
  • dostępne MAPP-Code:
  • Ø rozmieszczenia otworów [mm]: 98,0
  • Wysokość [mm]: 40,5
  • Średnica otworu centrującego [mm]: 59,0
  • Średnica wewnętrzna [mm]: 126,7
  • otwór Ø [mm]: 13,0
  • Oznaczenie kontrolne: E1 90R-02C0115/0493
OpisTarcze hamulcowe samochody osobowe

Tarcze hamulcowe są elementem eksploatacyjnym, zatem kierowca powinien być przygotowany na ich terminową zamianę. Kiedy? Trudno to określić. Zależy to od typu tarcz (w głównej mierze od ich jakości), od tego, jak układa się ich współpraca z klockami, od stylu jazdy. Choćby od tego, w jakich warunkach auto jest eksploatowane. Na przykład jeśli auto jest najczęściej eksploatowane w mieście, tarcze zużywają się wyraźnie szybciej. Można przyjąć, iż tarcze przeciętnej jakości, powinny przetrwać 40 tys. Km przebiegu. Tarcze hamulcowe mają zarys metalowego dysku, można choćby stwierdzić, iż ze względu na uwypukloną wewnętrzną część, przypominają latający spodek. Tarcze obrabiane są na dokładnych maszynach, muszą być także produkowane ze specjalnych stopów. Wszystko poprzez ciężkie warunki pracy. Na skutek tarcia tarcza może rozgrzewać się do temperatury wyższej niżeli 500 st. Celsjusza. Musi znosić szczególnie duże obciążenia, poza tym musi być tez oporna na ścieranie, aby nie uległa zbyt szybkiemu zużyciu. Najtańsze są tarcze monolityczne, czyli pełne. Ich wadą jest przegrzewanie się. Droższe i wydajniejsze są tarcze wentylowane. Mają one nawiercone otwory, którymi odprowadza się ciepło, powstałe w czasie hamowania. W autach sportowych stosuje się także tarcze nawiercane i nacinane, które jeszcze lepiej odprowadzają ciepło. Prawdziwą ekstraklasą wśród tarcz hamulcowych są tarcze ceramiczne. Stosuje się je w najdroższych autach sportowych oraz w samochodach klasy premium. Tych tarcz nie można przegrzać. Tarcza hamulcowa jest zamontowana na piaście kola. Wiruje zatem wraz z nim. Nieruchomy zacisk hamulcowy, zamontowany przy pomocy jarzma do zwrotnicy koła, utrzymuje w odpowiedniej pozycji klocki hamulcowe. Jeden klocek znajduje się od strony nadwozia samochodu, a drugi od strony zewnętrznej. Obydwa nie dotykają tarczy w czasie pracy. Jeśli kierowca naciśnie pedał hamulca, pompa zaczyna tłoczyć płyn hamulcowy pod sporym ciśnieniem (jest ono jeszcze powiększane poprzez dopełniające urządzenie). Płyn wypycha tłoczek, zamontowany w zacisku. Tłoczek sprawia dociśnięcie do tarczy jednego klocka, a z drugiej strony dociska drugi. Okładziny cierne klocka trą o powierzchnię roboczą tarczy z dwóch stron (wręcz biorą ją w kleszcze), wywołując zmniejszenie szybkości lub zatrzymanie samochodu, w zależności od siły nacisku na pedał.

O marce ATE

ATE to ponad 100 lat doświadczenia: firma ATE jest jedną z najstarszych i odnoszących największe sukcesy marek na rynku hamulców. Producent ATE została założona poprzez Alfreda Tevesa, który w 1906 r. Stworzył sieć dealerską akcesoriów samochodowych, a trzy lata później wspólnie z inżynierem Matthäusem Braunem założył fabrykę chłodnic. Ich produkty wybrało do pierwszego konstrukcji wielu producentów samochodów z tamtych lat. Kolejny z otwartych przez niego zakładów produkcyjnych tworzył pierścienie tłokowe oraz układy hamulcowe. W 1921 r. Przedsiębiorstwo Tevesa przyjęło znaną po dziś dzień nazwę ATE.

Produkty najpopularniejsze w kategorii Tarcze hamulcowe