Książka omawia problematykę terapii dzieci i młodzieży w ujęciu równocześnie teoretycznym, jak
i użytecznym. Czytelnik wyszuka tutaj podstawowe wiadomości na temat różnorodnych zaburzeń i praktyczne wskazówki, jak tą wiedzę wykorzystać w pracy z podopiecznymi. Poruszane zagadnienia dotyczą pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
W książce starano się omówić metody i techniki pracy, które mogą być stosowane do pracy jednocześnie z dziećmi, jak i młodzieżą, a w wielu przypadkach są mało opisane w literaturze przedmiotu (np. Metoda socjoterapii, metoda psychosyntezy, techniki dramaterapeutyczne, metody pracy
z dziećmi mającymi trudności w uczeniu się).
Adresatami publikacji są osoby, które profesjonalnie zajmują się udzielaniem pomocy psychologicznej i pedagogicznej – do wychowawców, pedagogów, psychologów i psychoterapeutów. Książka może zainteresować także tzw. Współterapeutów, tj. Rodziców, nauczycieli, pracowników socjalnych. Sporo propozycji znajdujących się w książce może być wykorzystane w ramach zajęć dydaktycznych, pozalekcyjnych i terapeutycznych.